Pages

21 November 2012

Ada JE bendanye!

Assalamualikum.....

#Selamat pagi Malaysia#Selamat bekerja di hari Rabu.hihihihi tetiba je kn sebab time dah pagi nie so tu je yang mampu nak wish.Semenjak dua tiga menjak nie ada je benda nak cakap kat blog..tp kalau nak cakap semua kang ada yang tak buat kerja lain selain mengadap blog je kan. :)
eh...skung asyik ujan je kan???ujan rahmat huhuhuu..ok apa yang aku nak cakap nie ek. ????!#$@!%#$^

BLUR.....jap gantuk sebenarnye nie.tunggu nak balik keje.hum ok skung selalu tido petang.TIDO macam hobi..macam tak boleh dipisahkan hhihihihihi orang kata lah, bukan aku kata ek org kata.. tido petang nie tak bagus napa ek??kekangan perasaan lah..boleh jadi apa ek kalau sElalu tido petang?? hum badan pun makin besar hihihihihi, tu je yang aku perasan muka sembab tapi sakit kepala kalau tido lelama,badan lemah. hum entah hapa2 kan cakap pasai tido tapi ok apa.sambil-sambil cari idea nak cakap kat blog kan. ok dari sumber2 yang boleh dipercayai mengatakan..


“Tidur di siang hari amat dikeji kerana ia akan mewarisi penyakit kebengkakkan (muka kelihatan sembab dan tidak bercahaya) malapetaka, merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa, melemahkan urat saraf dan melemahkan syahwat. Sekeji-keji tidur ialah ketika awal hari (matahari terbit) dan terlebih keji lagi ialah tidur di akhir siang hari (selepas Asar).”

Setengah ulama mengatakan:
“Sesiapa yang tidur selepas Asar sehingga terganggu kewarasannya maka janganlah ia mencaci selain daripada dirinya sendiri.
 
Ha!!!!!!betuiiiii ke weiiii tapi kalau penat sebab keje malam macam mana?? errrr tertekan..ha nampak dah nampak dah tertekan salah satu sebab slalu tido petang kan...adoiiii....
tapi ada sumber mengatakan pulak kalau.>>>>
 
Berpandukan kajian saintifik, tidur sekejap di waktu siang, terutamanya pada waktu tengah hari, didapati amat berkesan untuk mempertingkatkan tenaga, tumpuan dan akhirnya produktiviti    pekerja-pekerja..
Kajian tentang kesan tidur ke atas negara-negara industri dan pasca- industri telah mendapati bahawa    92.5 % pekerja yang berkesempatan tidur di waktu tengah hari, mempunyai daya kreativiti yang lebih tinggi. Daya kemampuan mereka untuk menyelesaikan masalah juga meningkat. Semua ini pastinya meningkatkan produktiviti..
Waktu tengah hari merupakan masa yang paling sesuai untuk " tidur seketika " kerana sistem badan kita memang bersedia untuk memanfaatkan fasa tidur pada waktu itu. Dr James Maas, pakar tidur dari Cornell University juga telah merumuskan bahawa tidur di tengah hari sekadar 15 hingga 20 minit sudah mencukupi untuk mengembalikan tenaga dan menjaga kesihatan.
 
ok....FAHAM.ha nampak ada bagus nye tido tgah hari ok....tapi aku dah tido lebih dari 20 minit hahahhahahhahaha...so kesimpulannye ada buruk dan baiknye.
P/S : hah!!! tidur lagi lepas asar... kan dah giler... nasihat pada semua dan pada diri aku sendiri... sebab aku juga ada tertidur lepas asar... penat =..=" so.. tak elok kan....  semoga sama-sama ada kesedaran... :)...
dan jika tak de idea untuk bekerja ambillah sedikit waktu untuk tido di tengah hari >mengular ke hahahhahahah untuk menambahkan daya kreativiti anda..tapi kalau kantoi gan boss jgn cakap aku ajar tau aku bagi tau je.
 
sekian.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...