Pages

26 November 2012

MAK&BAH.....

Assalamualaikum ,Salam 1 Malaysia.....

Allah berfirman, "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah." (al-Ahqaf: 15)

Nabi saw. bersabda, " Redha Allah bergantung pada redha ibu bapa kamu dan murka Allah bergantung pada murka ibu bapa kamu." (HR al-Hakim)










Mak,ayah@Ibu,Abah@Mama,Papa@Umi,Abi@Mami,Daddy@Bonda,Ayahnda.....bila sebut tak sama pun bunyinya  kan tapi....apa pun panggilan kita kepada kedua orang tua kita apa pun yang anak2 panggil ke kita semuanya masih sama....mak dan ayah tanpa mereka sapa lah kita nie......macam lagu penyayi tanah air kita Sudirman #Ayah dan Ibu.......permulaan kami dapat melihat bulan dan matahari......lebih kurang gitulah liriknya kan. mereka sangat penting...macam aku.aku panggil mak dan Bah..Aku sayang mak gan Bah

Sayang pada kedua ibu bapa itu adalah amat bermakna..macam aku,aku masih mempunyai kedua ibu bapa mak gan bah, walaupun usia bah dah menjangkau 70an dan mak pulak dah 60an tapi mereka masih sihat dan masih bersama aku....terasa begitu bertuah dan beruntung...tapi tak lupa pada ibu bapa kawan2,pembaca blog yang telah kembali ke rahmatullah, Al-Fatihah aku ucapkan semoga mereka berada disamping orang2 yang beriman...yang penting doa anak2 tu lebih baik untuk mereka.

Kalau tanya aku.......tentang mak dan ayah apa yang aku boleh cakap.aku sayang sangat kat diaorang kalau lah tak de mak n bah kat mana lah aku nk menompang teduh,nak begantung harab.dan macam2 lah.nak harab adik beradik?bukan tak boleh tapi tak sama macam mak n bah.ok kalau aku now dah 25 tahun but stay duduk gan mak n bah lagi.bukan tak nak duduk sendiri jauh sekali nak meyusahkan mak n bah tapi rasanya rezeki aku masih di sini,means dekat2 gan orang tua lah.hum walaupun dah keje sendiri mak gan bah selalu jugak bagi belanja,Duit poket hihihihii malu lah jugak, tapi entah lah mungkin sebab anak bongsu dan tak de adik,abang2 pun dah ada family sendiri so sapa lagi kan...huhuhuhuhu than paling korang rasa macam tak akan pecaya ialah....bila shift pagi bah aku akan datang kat tempat kerja aku antar bekal makan tau hihihihihiihi ye sungguh sampai sekarang.kalau lah hr2 aku keje pagi,hari2 lah bah akan antar makan.

Bukan manja ok,tapi bah yang nak antar sebab dia risau kalau anak dia nie lapar huhuhuu..hum tu bah aku lah..kalau gan mak pulak dari dulu sampai sekarang aku masih tido gan mak tau hehehhehe kenyataan berani nie...betul lah.hum sebenarnya ada je bilik sendiri tapi entah lah mesti nk tido gan mak.hahhahaha entah hapa2 kan cerita benda garut2.tapi aku nak cerita jugak sebab nya aku nak cerita lah. hum dari kecik tido gan mak,bila dah kawin tak boleh lah tido gan mak kan tapi aku masih je tido gan mak kalau mak baring2 depan Tv saje je nyibuk2,tapi bila Si Dia pergi tinggalkan aku,,aku balik tinggal gan mak dan apa lagi tido gan mak jugak lah...bah tido sorang ok hihihihi sebab aku sayang mak aku.
sebab apa2 mesti cari mak,segalanye dengan mak,TERIMA KASIH MAK.

Setitik air Mata Ibu yang keluar disebabkan kita,tak cium bau syurga tau, Macam anak Lelaki ingatlah walaupun dah khawin dah ada isteri, MAK adalah yang utama yang pertama..Surga dibawah telapak kaki ibu, begitulah sabda Baginda Nabi Muhamad SAW. Apapun yang terjadi, ibu tetaplah seorang ibu yang harus dimuliakan dan dihormati oleh anak-anaknya. Sekalipun ibu berbuat salah terhadap anaknya, sang anak tetaplah harus menghormati ibu. Dengan cara yang santun bila ingin mengingatkan ibu bila melakukan kesalahan...SEKIAN

Bye......
P/s :untuk diri sendiri jugak.SAYA SAYANG MAK N BAH saya

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...