Pages

28 November 2012

RANCANG percutian....

INDAHNYA lah kalau dapat ge bercuti kan nie asyik kerja je,

Assalamualikum WBT & Salam 1 Malaysia..hum cuti2 sekolah nie mesti ramai yang nak ge bercuti kan ye lah sesekali dapat merehatkan minda dan tubuh dari stess bekerja..ke mana agaknya destinasi percutian korang semua.macam aku tak kemana pun hajat dihati memang lah nak sangat bercuti sehari dua pun cukup lah untuk ge bercuti kan.tapi hum memang tak dapat lagi lah nk cuti2 nie sebab staff kat tempat kerja pun tak cukup skung nie..bukan takat nak ge bercuti kena tambah ot ada lah hihihihihihi..tak pelah kan janji masyukkkkk.

Hum pada korang2 yang nak ge bercuti tak kira kat mana pun korang nak ge bercuti, pastikan rancang percutian dahulu. persiapan lokasi percutian yang paling penting. perbelanjaan wang jugak kena rancang agar mencukupi dan tidak terlalu menbazir. paling mudah skung nie boleh buat rujukan dulu kat internet kan atau pun tanya pada rakan 2lain yang dah perbah ge bercuti ke tempat yang korang nak ge tu.

Ok bagi aku bila nak ge bercuti yang paling penting adalah duit@wang sebab zaman sekarang nie apa2 pun nak kena guna duit...duit macam air je sekarang. bercuti, bercuti jugak tapi jangan jadikan percutian kita tu sebagai percutian yang akan membebankan bukan yang meyeronokkan..hum sebab tu kita kena rancang percutian kita tu...
Aku nie nak sangat pergi melancong ke luar negara tau,,tapi masih tak mengizinkan lagi.hari tu air asia ada buat promosi tapi bila dicatu2 balik kos nye mahal jugak than bila nak ge jauh2 nie mesti ada orang yang kena teman kan huhuuhuhu hum so kena tangguh kan dulu lah hasrat yang tinggi menggunung dihati nie..

Dapat bercuti dalam negara pun dah ok dah..ok apa negara kita Malaysia nie punya lah banyak tempat nak melancong tau.aku sendiri pun belum habis lagi ge melancong tempat2 yang menarik kat malaysia nie... kalau kat dalam Malaysia nie tempat yang paling aku nak sangat kalau pi bercuti adalah kat pantai.hihihihi sebab kat tempat aku duk skang tak de pantai so kalau sekali sekala dapat ge bercuti kat pulau nie wah mesti syoook kan.ada angin sepui sepui  bahasa gitu hum..lamanya tak ge bercuti kat pulau!!!!bilakah masa nya tu?

Aku nie tak de lah selalu ge bercuti, tapi aku nak kongsikan sikit kalau kita nak ge bercuti yang paling penting Bajet semasa bercuti.sediakan anggaran perbelanjaan semasa bercuti termasuk kos penginapan, makan, pegankutan dan sikit untuk ole2 kepada yang lain..hum kalau nak bercuti keluar negara boleh tukar lah mata wang negara yang kita nk ge tu kat malaysia je, sebab bila nak tukar kat sana nanti akan menyusahkan diri sikit lagi pun cara nie dapat mengelakkan kita dari ditipu semasa menukar wang. dan yang penting kena tahu lah jumlah mata wang asing tu dengan jumlah mata wang kita terutama waktu nak membeli belah.supaya tak membazir. Kalau dah ge bercuti tu mesti lah kita tak bawak kenderaan sendiri kan kalau bercuti jauh2 so pilih je pegangkutan yang murah. kalau boleh simpan 20% daripada anggaran perbelanjaan untuk dijadikan wang kecemasan. yelah malag tak berbau kan manalah tahu kang ada kecemasan yang berlaku jadi kita dah ada persediaan awal.

Peta jugak antara yang terpenting bila pergi bercuti.kalau kat dalam malaysia tak pe lah sesat macam mana pun stay boleh balik umah lagi kan...so tak salah kalau kita stanbay je peta lokasi perlancongan kita tu. KALAU BERCUTI KE LUAR NEGARA lebih abik gunakan wang tunai yang dah ditukar.bukan apa bila korang guna kad kredit caj perkhidmatan atau faedah yang dikenakan tinggi..tu manager aku lah cakap. dan yang paling penting jangan lupa belikan ole2 untuk family n kawan2..

SELAMAT BERCUTI SEMUA......jaga keselamatan dan semoga percutian korang akan menjadi percutian yang terindah untuk tahun nie...dan pada kawan2 yang baru khawin tu selamat berhoneymoon lah ye..


salam Ukhwah,
Rohayu Sohor.
-Tanamkan azam utk tahun depan agar menjadi insan yang lebih baik daripada tahun nie.
hidup untuk dinikmati bukan untuk dikhianati..semoga percutian korang untuk pengakhir tahun ini dirahmati.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...