Pages

3 January 2013

NAK > Cuka Epal

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia.

hai selamat pagi!!pe khabar?Dah makan ke belum....aku hari nie makan sardin roll je tau hehehhehe macam mana nak kurus nie.hum morning2 lagi dah entry blog semangat semacam hari nie...pagi2 gak dah search kat mr google tentang cuka Epal....mY BFF yang cadangkan untuk ambik untuk kesihatan n tok kurangkan sikit berat badan hambe nie hihihihihi.masalah bila gemuk kan ha kau sesak nak kurus tapi tak de semangat tu lah masalah aku tak tekad...masalah kegemukan memang dari dulu lagi errrrrr streeesss ok2 Xnak streessss hum BFF aku cakap cuka epal nie ok...well aku dah baca dah dalam blog dia tentang cuka epal tu so sekarang memang semangat lah nak cari cuka epal nie tp malangnya kat kawasan tempat hambe tinggal nie Xde lah pulak.so mintak lagi bantuan BFF tok carikan kat mana tempat de jual benda tu....kalau korang2 tau boleh lah jugak tolong tingglakan jejak korang kat petak sebelah nie ha ye,boleh lah bantu hambe nie ha......kat kawasan Bentong nie ha sapa lah tahu kat mana ada jual benda tu....hamba rasa memang tak de kot.bandar kecik biasa lah...

korang tau tak tentang cuka epal....ha tak tau kan nie biar hambe kasi tau sikit bak kata orang Sharing is caring kan....yang penting cuka epal nie ada macam2 jenis tau slah satunya jenama Kemal Kukrer tu pun apa yang hambe tahu serba sedikit setelah  puas mengklik2 kat mr google.

Apple Cider Kemal Kukrer



APPLE CIDER  KEMAL KUKRER RM20.00 SEBOTOL
Cuka epal memang sudah diketahui mempunyai banyak khasiat sejak dulu lagi. Ia telah lama digunakan sebagai tonik kesihatan sejak beribu tahun oleh orang- orang Greek dan Mesir.

Cuka epal ialah sejenis cuka yang diperbuat daripada bahan yang diproses dengan fermentasi yang mana gula di dalam air buah epal dipisahkan oleh bakteria dan ragi yang berwarna kuning keemas-emasan dan dijual dalam bentuk semula jadi.  
Cuka epal sering digunakan untuk tujuan kesihatan selain daripada digunakan dalam masakan. Ia mula popular setelah Dr D.C. Jarvis, penulis buku kesihatan, mengesyorkan cuka epal diminum setiap hari sebagai “home cure” (ubat di rumah).

Merupakan makanan sunnah rasulullah saw...
Dalam perubatan Islam:1) Amat baik untuk rawatan Santau Makan2) Santau atau sihir merosakkan kulit

  
Antara khasiat cuka epal ialah:

1. Memecahkan molekul lemak dan secara tidak langsung membantu proses penurunan berat badan.
2. Menyembuh berbagai penyakit atau masalah kesihatan, seperti alergi (disebabkan oleh binatang kesayangan, makanan atau persekitaran), jangkitan sinus, selesema, jerawat, kolesterol tinggi, keletihan yang kronik, sakit ulu hati, sakit tekak, dermatitis, artritis (bengkak sendi), gout dan menurunkan tekanan darah tinggi.

1. Meningkatkan kadar metabolisma badan menyebabkan kadar pembakaran lemak lebih tinggi dari biasa. Ini akan memberikan anda lebih tenaga dan menurunkan berat badan.
2. Menurunkan kadar kolestrol dan kadar triglyceride dalam badan. Ini membantu menurunkan berat badan disebab oleh lemak.
3. Jika diambil sebelum makan, anda akan lebih cepat berasa kenyang. Epal cider juga akan melambatkan rasa lapar.

 
Jika anda memilih untuk turunkan berat badan secara tradisional, epal cider adalah jawapannya. Kita agak bimbang dengan kesan jangkamasa panjang pelbagai ubat kurus baru dicipta yang terdapat di pasaran.

 
Pengambilan Cuka plus madu, beserta senaman dan menjaga pemakan adalah cara yang betul untuk menurunkan berat badan secara tradisional.

 
Kepada yang tidak mengalami berat badan yang berlebihan jangan risau, pengambilan apple cider tidak akan menjadikan anda kurus kering kerana yang dipecahkan adalah lemak bukan tisu otot anda.

Senarai khasiat cuka epal dan madu adalah seperti dibawah:
 
1. Merangsang pemecahan lemak
2. Melancarkan perjalanan darah
3. Menguatkan tenaga dalaman
4. Meningkatkan kecergasan, daya ingatan, emosi, kreativiti, hafalan dan kepintaran anak-anak
5. Melawaskan usus besar dan kecil
6. Juga berfungsi sebagai: Anti-alergik, Anti-septik, Anti-anemia, Anti-ulcer
7. Masalah kulit seperti jerawat
8. Menghalang penyerapan atau timbunan lemaK
9. Meningkatkan metabolisme di bahagian tubuh tertentu
10. Menyingkirkan air berlebihan dan bahan buangan (Pemparitan Limfatik)
11. Melembapkan dan mengencangkan kulit
12. Mencegah dan mengawal selulit
13. Melangsingkan bonggol lemak yang tidak perlu terutama di bhgn perut, tepi dan belakang lengan, pinggul dan peha
14. Meredakan sakit dan sengal sendi
15. Menurunkan risiko masalah jantung dan barah
16. Mengandungi anti-oksidan yang menjaga kesihatan jantung dan pengelak barah
17. Meningkatkan kesihatan membran paru-paru
18. Meningkatkan kesihatan tulang dgn menambah bahan kimis (boron) padas mineral tulang
19. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dgn mengekalkan tahap kolesterol darah
20. Membantu mengekalkan berat badan yang ideal
21. Menghilangkan stress dan membantu tidur yang nyenyak, dan sebagainya.

 
Cuka apple digunakan sejak 400BC oleh Hippocrates (bapa perubatan moden) sebagai tonik tenaga dan penyembuh

 
"Since 400BC, Hippocrates, the father of modern medicine, and others, have used vinegar and vinegar mixed with honey, as an energizing tonic and a healing elixir"

 
Julius Ceaser menggunakan cuka epal sebagai tonik untuk tenaga dan kekal sihat dan pahlawan Samurai jepun menggunakannya sebagai minuman tenaga

InsyaAllah manfaat Cuka Epal:


Bersabda Rasulullah S.A.W., ” Sebaik-baik hidangan makanan ialah KHAL. Ya Allah berkatilah pada KHAL, sesungguhnya KHAL adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku dan jangan terputus KHAL dalam suatu rumah.” (Hadis Muslim 2052, Ibnu Majah 3318). 

1. Melambatkan proses penuaan dan mengimbangi keasidan dalam tubuh kerana asid tinggi menyebabkan mengantuk dan malas.

2. Memecahkan pembentukan kolesterol dalam darah

3. Memberi kesan baik pada rambut kerana mengimbagi pH level dan membunuh bakteria-membantu masalah rambut gugur dan kelemumur.[Petua:campur 1 sudu untuk sukatan 1 cawan air , gunakan untuk bilasan terakhir selepas menggunakan syampu dan kemudian bilas, 2 kali seminggu, lebih jika anda perlukan tetapi jangan setiap hari]

4. Mengawal tekanan darah tinggi dan gout.

5. Meningkatkan metabolisma badan serta membantu menurunkan berat badan.

[Petua: letak 2 sudu cuka bersama air 3 kali sehari sebelum makan]

6. Membersihkan buah pinggang

7. Menghilangkan sakit tekak,athma dan resdung. 

8. Membantu pemasalah pencernaan dengan membunuh parasit di dalam perut . 

9. Walau bersifat asid, tetapi dapat mengalkalikan badan , sesuai untuk penghidap gastrik.

10. Meningkatkan stamina badan dan mengurangkan kepenatan selepas bersenam.

11. Membantu menghilangkan jerawat kerana fungsi sebagai anti bakteria, mengimbangi pH kulit dan menyerap lebihan minyak.

12. [Petua: selain minum,boleh dijadikan toner -1 bahagian untuk cuka, 2-3 bahagian air, tinggalkan 10 minit kemuadian bilas,3 kali sehari]

13. Meningkatkan sistem imun badan 

14. Mencegah alergik.

15. Meningkatkan daya ingatan. 

16. Menghilangkan selulit.

[Petua: Untuk sapu, letak 3 bahagian cuka dan 1 bahagian minyak urutan anda, 2 kali sehari]

#Cara minum: 1-2 sudu bersama secawan air, 2-3 kali sehari semasa perut kosong/sebelum makan. Sekiranya anda tidak tahan masam, boleh campurkan di dalam Pati Delima,jus buah, teh dan paling baik ialah madu yang diletak di dalam air.

Kandungan: 500ml

ha panjang lebaq kau.......betul kata BFF tak yah beli produk mahal2..so sebab tu semangat nak sangat benda nie...TOLONG lah nak beli weiii..hum tak salah mencuba kan..dan tak semestinya kena guna produk yang mahal2 tok menjadi kan semuanya mungkin kalau elok..kan
ok lah, pada yang sama macam hambe nak kuruskan badan mari lah kita cuba benda nie...hambe pun tak cuba lagi promoted je lebih2.tak sabar nak dapat Cuka Epal nie nak cuba...NAK KURUS huwaaaaaa
wassalam^^^

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...