Pages

9 February 2012

KENAPA???

setahun yang lepas 9.02.2011 bila dilihat dari angka sama seperti hari ini 9.02.2012..cuma satu angka saja yang membezakannya..tapi setahun yang lepas aku mampu tersenyum gembira bila bersama Si Dia...berdua tinggal di tempat orang...tapi ada sedikit perubahan bukan kami yang berubah kami stay sama sayang menyayangi tapi Si Dia aku nampak slalu batuk2 aku rasa Si Dia tak berapa sihat.mungkin berubah angin kot..aku pun ada jugak demam2 sebab tak biasa lagi dengan angin di terengganu agaknya,, tapi tak lah melarat macam Si Dia..hari ke hari aku negok Si Dia tak lena tido...badan sejuk tapi berpeluh...bila malam slalu batuk teruk sampai susah nak bernafas..bila aku ajak ge hospital tak nak sebab dia kata biasa je batuk biasa tapi aku tegok dah luar biasa dah........sampai ujung bulan 2 aku tak boleh ikut cakap dia dah..satu hari tu kami nak beli barang kat bandar kuala terengganu so aku yang drive, nampak je hospital besar aku terus je buat muka tak bersalah masuk kat laluan kecemasan park kete n ajak Si Dia ge jumpa doc..tak nak...aku buat keras hati je ajak jugak Si Dia masuk...sebab aku risau dah banyak makan ubat batuk tp tak elok2...dah ada kat hospital,biasa lah ramai orang sampai malam baru lah giliran Si Dia jumpa dengan doc.. buat X-ray tau X???tekejut sangat bila pas X-ray paru2 Si Dia sebelah kanan nampak pelik..doc kata luar paru2 Si Dia dah dipenuhi air..macam paru2 berair tapi nie diluar paru2...Si Dia kena masuk wad..respont Si Dia mg lah tak nak..aku lagi lah tak sanggup nak balik umah sorang2 tanpa Si Dia dah lahumah kami dgn hospital jauh tapi memikirkan keadaan Si Dia aku kne paksa Si Dia masuk wad sebab doc kata slalunya benda macam nie kne wat tapping tok kuarkan air tu,,pastu elok lah...tak tahu macam mane leh jadi macam tu nak kata b(Si Dia) slalu mandi malam tak jugak...so kami anggap benda nak jadi dugaan tok kami..sejam jugak dok memikir nak masuk wad ke tak.akhirnya...aku balik umah sorang lepas setelkan kemasukkan wad dan aku belikan sebotol air mineral dan roti tok Si Dia sebelum aku datang balik keesokkan harinya...dalam masa yang sama bagi tahu ahli keluarga yang lain semua terkejut mana taknya tiba2 dari sihat2 lagi pun Si Dia jarang sakit tetiba dengar2 masuk wad..hati aku balik sorang memag lah takut giler sampai umah tak boleh tido terus je kemas baju tok aku dan Si Dia dok wad nanti..pagi2 aku dah gerak ke hospital...2malam jugak Si Dia kat wad terengganu aku pun sama tak balik lebih baik tido kat wad sekali dengan Si Dia dari dok umah sorang2......family yang lain dah sampai,kata sepakat nak pindahkan Si Dia ke hospital kuantan sebab dekat dengan family Si Dia kami setuju.........dari tu Si Dia start mc nak wat cane kan dah sakit..dan di sini lah cerita kami bermula........pelbagai dugaan,pelbagai cabaran yang terpaksa kami lalui bersama,tertekan dengan apa yang terjadi aku kena kuat untuk Si Dia sihat..ya aku memang kena kuat nak jaga orang sakit pun kita kena pandai kan...ape yang aku boleh buat walaupun sedih aku kena senyum,buat Si Dia gelak dan tersenyum sama dengan aku...b kena sihat jangan buat aDik(panggilan yang Si Dia panggil aku) takut... b kena cepat sihat tau..tu je kata2 yang dapat aku bagi hari2,yang aku harabkan..em bila dah pindah ke kuantan ingatkan senag lah kan sebab dekat dengan family Si Dia tapi...............sesuatu yang tak dijangka berlaku aku rasa tak perlu aku cerita tak nak aibkan sesiapa sebab blog aku nie bukan lah tempat aku nak aibkan orang...benda tu membuatkan aku kena lagi tabah,sabar dengan ape yang terjadi aku tahu nie semua dugaan dan aku harab bila Si Dia dah sihat aku dan Si Dia akan hidup macam biasa....

keadaan Si Dia mula2 start sakit

dah elok.tgu nak bukak jahit
 isteri mana yang tak nak suami baik cepat dari sakit kan semua isteri pun nak suami masing2 sihat...begitu jugak aku bila nampak Si Dia dah makin sembuh aku makin senang hati,susah hati aku bila tengok Si Dia sakit..tapi doc kata kena pantang sikit dari segi pemakanan dan aktiviti.. tak de hal B semuanya akan diuruskan oleh aku...mulai saat nie aku akan jadi misi-jururawat- tok Si Dia disebabkan hospital yang merawat Si Dia tu kekurangan pakar kami teruskan rawatan di hospital kl..PPUM-Pusat Perubatan Universiti Malaya-semua tu diuruskan oleh sehabat baik aku yang juga jiran sebelah umah aku yang kerja kat situ sahi...sahilah yang banyak bantu kami mula2 kami buat rawatan kat situ maklumlah tak biasa dengan hospital sebesar tu...sahi uruskan doc mana yang kami patut jumpa pakar chest..Dr Lim..23.3.2011 kami memulakan rawatan kat PPUM harab b akan lebih baik dan sembuh dari penyakit tu....apa yang Si Dia kena buat slalulah kena tapping air kat luar paru2 tu bila dah banyak..kesian aku tengok Si Dia berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul...setiap kali b kena tapping aku akan tgok...aku buat muka tak kesian lansung soh b kuat..tp..nampak b sakit...aku tak tahan bila tgok b buat muka sakit,nak menitik air mata..aku tak leh nagis depan b aku kena kuat..tok b terus kuat...harab doc kat sni dapat sembuhkan b....

tag name

comel pandang wife dia ambik gambar

together

muka tension- makin sihat

aku punya kerja nie..conteng2


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...